Vuxenutbildning, bra för Gotland.

brittis (2)Insändare skriven av Brittis Benzler, publicerad i GA 30/1 och GT 5/2.

Insändare skriven av Brittis Benzler, publicerad i GA 30/1 och GT 5/2.

Vänsterpartiet är glada och stolta över att vi kunnat bidra till att Kompetenscentrum Gotland har kommit igång. Vår plan med det är att stärka vuxenutbildningen, göra den bättre och än mer anpassad till vår gotländska arbetsmarknad. Vänsterpartiet tror att arbetslösheten kommer att minska om fler personer utbildar sig och skaffar sig nya kunskaper. Våra gotländska arbetsgivare, offentliga såväl som privata, ska veta att det finns utbildad arbetskraft att tillgå. Utan det finns risken att man väljer att förlägga jobb någon annanstans än på Gotland. Att omvandla och stärka Komvux och då bilda Kompetenscentrum Gotland är ett viktigt steg på vägen mot fler i arbete.

Samma vecka som vi invigde Kompetenscentrum Gotland fick vi också ett tråkigt besked. Vi fick inga Yrkeshögskoleutbildningar på Gotland. Staten ställer återigen Gotland utanför ett nationellt system för yrkesutbildning. Vänsterpartiet anser att det är rimligt att staten bidrar med denna form av utbildning också på Gotland.

Det var flera år sedan som en yrkeshögskoleutbildning beviljades på Gotland. Den förra alliansregeringen valde att lägga de flesta av dessa utbildningar i storstäderna. Den politiken är ett exempel på att landsbygdsfrågor aldrig prioriterades av den borgerliga regeringen. Det var storstäderna som gällde.

Nu vill Vänsterpartiet att det inte ska fortsätta så. Den nya S-MP regeringen måste ändra på det sätt som yrkeshögskoleutbildningar fördelas över landet. Regionerna utanför storstäderna måste få större chans att utbilda inom denna utbildningsform. Även på Gotland finns verksamheter som saknar tillräckligt kompetenta arbetssökanden och där det behövs en statligt finansierad utbildning.

Vänsterpartiet tycker att det hade varit bra om Kompetenscentrum Gotland fått chansen att krydda sitt utbildningsutbud med någon form av yrkeshögskoleutbildning. Vi kommer att fortsätta jobba för att så blir fallet.

Brittis Benzler