Kompetenscentrum Gotland spelar viktig roll

OLYMPUS DIGITAL CAMERAInsändare skriven av Saga Carlgren, publicerad i GA 24/1 och GT 27/1.

Insändare skriven av Saga Carlgren, publicerad i GA 24/1 och GT 27/1.

Nu i dagarna blir Komvux Gotland istället Kompetenscentrum Gotland. Uppdraget är utökat på flera sätt och verksamheten än mer avgörande för det gotländska samhället.

God tillgång till utbildning är nödvändigt för att förbättra möjligheterna att styra sitt liv och öka sina möjligheter på arbetsmarknaden. Ett bra utbud av yrkesutbildningar som matchar den gotländska arbetsmarknadens behov är värt oerhört mycket. Jag tror att många, liksom jag, värderar möjligheten till jobb på Gotland högt när man funderar över vilket yrke man ska söka sig till.

Med arbetsmarknadsenheten har vi i den rödgröna majoriteten ambitionen att bygga upp och återupprätta en kommunal arbetsmarknadspolitik värd namnet. Vi har kommit en bit på väg och arbetet och utvecklingen på det här området känns hoppfull.

Flyktingmottagningen som nyligen flyttats till KompetensCentrum och SFI med bland annat Kleiv Pa-projektet är otroligt viktiga pusselbitar i integrationsarbetet på Gotland. Vi har nu chansen att skapa nya och bättre arbetssätt när det gäller att skapa så goda förutsättningar som möjligt för nyanlända att göra sig ett liv på Gotland. Vi ska bli bra på att ta vara på den kunskap och erfarenhet som var och en som kommer hit, har med sig. Från första dagen ska tiden på Gotland, oavsett om den blir lång eller kort, vara meningsfull. Gotland är inget väntrum, utan en plats full av kreativitet, där saker händer och idéer förverkligas. Vi har en nyckelroll i att göra Gotland till en öppen och välkomnande plats, där man kan leva ett gott liv oavsett vad man har i bagaget.

Budgetpropositionen som regeringen la tillsammans med Vänsterpartiet och som röstats ned i riksdagen skulle inneburit stora satsningar på komvux/yrkesvux  samt en ökning av platser på Folkhögskola. I väntan på nya besked från rikspolitiken får vi nu backa och hålla igen, men förhoppningsvis bara tillfälligt. Som gotlänning och som nybliven ordförande för Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden är jag stolt över nya KompetensCentrum Gotland.

Saga Carlgren, Vänsterpartiet