Feminism

(V)i säger nej till delade turer.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAMonika-Eriksson[1]Insändare publicerad i GT och GA 15 januari, skriven av Monika Eriksson, Karin Wizén och Anki Munter.

Gotland ska vara en attraktiv plats att bo, leva och arbeta på. Region Gotland har självklart en viktig roll för detta inte minst genom att vara en bra arbetsgivare. Därför är det orimligt att nu börja öka användningen av ”delade turer” inom äldreomsorgen. Vänsterpartiet anser tvärtom att delade turer inte ska förekomma.

Tänk dig att du är ensamstående med barn och lämnar på förskolan kl 7.00, är på jobbet 7.30. Men under arbetsdagen har du en påtvingad rast på flera timmar, utan lön förstås. Kanske kan du då hämta på förskola 21.00 (om det ens är möjligt).

Är det attraktivt? Är det värdigt? Är det ett bra liv? Hur är det för barnet?

På kort sikt är kanske ”delade turer” bra för kommunens budget. Men många viktiga arbetsuppgifter som skulle innebära högre kvalité för de boende kunde utföras på den ”lediga tiden.

Stanna upp och tänk! Detta system gynnar inte på något sätt de äldre. Det gynnar inte kvinnan som jobbar (för det är med största sannolikhet en kvinna). Det gynnar inte hennes barn.

Alla vi som bor på Gotland måste ta ansvar för äldreomsorgen. En av anledningarna till att t.ex äldrevården bör drivas i kommunal regi är att arbetsvillkoren ska vara justa, alla ska ha rätt att arbeta heltid på en arbetsplats där man trivs och vill stanna kvar. Men då måste vi alla också vara med och betala. Äldreomsorgen ska inte betalas genom dåliga arbetsvillkor för de som jobbar med denna viktiga verksamhet.

Vänsterpartiet lyckades i budgetförhandlingarna med regeringen få igenom en satsning på 2 miljarder om året till förstärkningar av äldreomsorgen. Det skulle inneburit över 10 miljoner kronor till äldreomsorgen på Gotland.

Dessvärre fick de borgerliga allianspartierna, med stöd av Sverigedemokraterna, igenom sitt budgetförslag när riksdagen röstade. Det betyder att många viktiga rättvisereformer inte kan genomföras. Det betyder att förstärkningen inom äldreomsorgen inte kan genomföras, åtminstone inte 2015, men trots detta får vi inte acceptera delade turer.

Monika Eriksson, Karin Wizén,  Anki Munter
V-ledamöter SON