Bostadspolitik

Bostäder ska byggas för alla

OLYMPUS DIGITAL CAMERAInsändare publicerad i GA 19/12, skriven av Lars Bjurström.

Insändare publicerad i GA 19/12, skriven av Lars Bjurström.

Vänsterpartiet vill att det ska byggas mycket bostäder. Mer än de senaste åren och så att verkligen alla har möjlighet att ha ett bra boende och därför är kostnaderna viktiga.

Det har även Boverket uppmärksammat och så här lät det i Rapport i söndags: ”Utmaningen är framför allt att bygga bostäder till kostnader och priser som gör att de som ska efterfråga bostäderna faktiskt har betalningsförmåga för att kunna göra det” det sa Bengt J Eriksson som är analytiker på Boverket.

Därför anser vi inte att det är rimligt att nu bygga bostadsrätter som ska säljas till priser som ligger 60 procent över vad det faktiskt är möjligt att bygga för. När Region Gotland gör markaffärer för att möjliggöra bostadsbyggande finns det ingen anledning att sälja till företag som ska ta ut så höga priser. Det är väl inte för att företagen ska göra vinst som vi ska bygga bostäder.

När Anna Hrdlicka (M) (insändare i GA 17/12) kritiserar vår politik så gör hon det genom att tillskriva oss åsikter som vi inte har. Det är dålig stil och stärker knappast en bra och demokratisk diskussion om bostadsfrågan.

Vänsterpartiet vill bygga mycket och då ska vi inte bygga bara för de med tjocka plånböcker. Det är också att vi inte bygger på ett såt sätt att segregationen ökar. Tvärtom är det kanske viktigare än nånsin att vi planerar för bättre integration.

Det betyder att alla ska ha möjlighet att välja olika former av boende i olika områden. Det är faktiskt tvärtemot en utveckling där företagens vinstintresse tillåts styra.

Lars Bjurström (V)