En välfärd fri från kommersiella intressen

HelenInsändare skriven av Helen Kristiansson, publicerad i GA den 11 september.

Insändare skriven av Helen Kristiansson, publicerad i GA den 11 september.

-Regeringen har under sin mandat period gjort skattesänkningar på 130 miljarder. 27 gånger mer än satsningar på vård, skola och omsorg. I sin budget lovar dom dessutom ytterligare sänkning med 18 miljarder. Ett förslag som gynnar endast 10%, dom som tjänar mest.

Vi i vänsterpartiet vet att en bra skola, sjukvård, omsorg och en godkommunal service kostar. Vi förstår att för att minska klyftorna, skapa ett jämlikt samhälle, där alla ska få samma service och samma möjligheter måste vi också fördela dessa skatteintäkter rättvist, oberoende av vem du är, eller varifrån du kommer.

Vänsterpartiet föreslår bl. a ingen låg- och medelinkomsttagare ska få högre inkomstskatt. Tjänar man över 30 000 kronor får man däremot betala lite mer i skatt.

Vänsterpartiet vill även beskatta den finansiella sektorn, dvs banker,kreditmarknadsinstitut mer än idag. Välfärd kostar och måste få göra det. Vi vill att alla ska få en god kommunal service, och skatteintäkterna måste fördelas rättvist.

Det är det som gör jämlikt samhälle!

Helen Kristiansson, Vänsterpartiet Gotland
Kandidat till regionfullmäktige