Bostadspolitik

Bygg bostäder åt alla

Lars BjurströmInsändare skriven av Lars Bjurström, publicerad i GT 26 juli och GA 2 augusti.

Både bostadsbristen och de alltför höga kostnaderna är ett resultat av avregleringen och nedmonteringen av bostadspolitiken. När marknadskrafterna fått ett större utrymme har byggandet i allt högre grad inriktats på köpstarka grupper och många aktörer på bostadsmarknaden har också haft ett intresse att hålla nere byggandet för att kunna pressa upp priserna.

De stora prisökningarna och de allt större skillnaderna mellan byggpriserna på bostadsrätter och hyresrätter är en direkt följd av den avreglering av bostadsmarknaden som pågått sedan början av 90-talet och som fullföljts av alliansregeringen. Företagen har tillåtits styra marknaden och i den bristsituation som de manövrerat fram så har de bostadssökande kunnat pressas att betala allt högre priser.

Vänsterpartiet på Gotland visade i november 2012 hur priserna på framförallt bostadsrätter hade ökat mycket kraftigt. Prisökningen av nyproducerade bostadsrätter var 70 procent på 8 år!

Vänsterpartiets förslag var då att byggföretagens makt över byggandet och prissättningen måste minska. Istället måste Region Gotlands bostadspolitik bli betydligt mer kraftfull. Skarpa krav på hyresnivåer och på priser på bostadsrätter måste ställa vid allt nybyggande av bostäder.

Nu har även länsstyrelsen i sin senaste bostadsmarknadsanalys pekat på de orimliga priserna och att det är möjligt att bygga billigare. Det är bra, men många fler borde ha agerat mycket tidigare.

En viktig förklaring till att priserna och kostnaderna tillåtits rusa i höjden är att väldigt många tjänar på detta men givetvis är det också några som får betala priset.

Och regeringens förslag och agerande försöker inte på något sätt att minska byggföretagens starka makt. Tvärtom är det mer avreglering och mer marknadsmekanismer som ska användas. Det kommer inte att lösa varken bostadsbristen eller de orimliga priserna och vinsterna.

Region Gotland måste bli kraftfullare och det finns numera ett bra bostadsförsörjningsprogram som nu väntar på att bli genomfört. Men det krävs också mer statlig bostadspolitik, bland annat för att det ska vara möjligt att bygga hyreslägenheter på rimliga villkor.

Vänsterpartiet föreslår i sin budgetmotion i riksdagen ett statligt stöd för byggande av hyreslägenheter som skulle innebära lägre hyra med cirka 1000 kronor i månaden. Stödet ska utjämna de orättvisor som gäller vid byggande av hyreslägenheter jämfört med bostadsrätter och villor.

Lars Bjurström, ordförande Vänsterpartiet Gotland