Manifestation för solidaritet.

demonstration i GråboVänsterpartiets 1 maj-firande i Gråbo blev en manifestation för solidaritet. I demonstrationen deltog cirka 150 personer. Efter demonstrationen talade Ib Gren Petersen, från Ung Vänster, Saga Carlgren, kandidat i EU-valet och Brittis Benzler, regionråd. Ib Gren Petersen talade om hur det är att vara ungdom i dagens Sverige.

– Högern har suttit för länge, nu är det dags förändring, sa Ib Gren Petersen.

Saga Carlgren beskrev EU:s politik under den ekonomiska krisen som visar att det är viktigt hur EU styrs.

– EU har pumpat in många miljarder för att rädda storbanker från att gå omkull. Samtidigt som krisländerna tvingats föra en hård åtstramningspolitik. Välfärden har bantats ned till oigenkännlighet. Många har förlorat sina jobb. Vi har 25 miljoner arbetslösa i Europa idag. Och kvinnorna får betala dubbelt, sa Saga Carlgren.

– Vänsterpartiet arbetar för att stoppa EUs åtstramningspolitik och vill istället ge krisländerna en möjlighet att lämna Euron, och därmed kunna bedriva en ekonomisk politik som är anpassad efter landets egna förutsättningar, sa Saga Carlgren, När välfärden bantas ned blir många kvinnor utan jobb och många av dom som ändå har jobb tvingas sluta eller gå ned i arbetstid för att istället utföra arbetet utan betalning i hemmet.

Brittis Benzler inledde sitt tal med att understryka att Vänsterpartiets politik handlar om rättvisa, solidaritet och jämställdhet.

– Ett land som byggs med gemensam välfärd och solidaritet är i grunden starkare än ett land där marknadens girighet får råda. Den borgerliga regeringen har brutit ner mycket av det som vi tillsammans byggt upp under decennier. Resultatet är en allt mer otrygg arbetsmarknad med hög arbetslöshet, en ökad bostadsbrist, försämrad välfärd, ökade klassklyftor och ett mindre jämställt samhälle, sa Brittis Benzler.

– Vi ska inte bli varor på en marknad, inte behöva vara någons lönsamma kund när vi som barn, elever, sjuka eller äldre vill ha utbildning, vård eller hjälp och stöd, sa Brittis Benzler. Därför säger Vänsterpartiet att vi inom vård skola och omsorg inte vill ha företag som drivs i vinstsyfte.