Skattesänkningar urholkar välfärden

Lars BjurströmInsändare från Lars Bjurström, publicerad i GA 29/4 och GT 30/4.

Insändare från Lars Bjurström, publicerad i GA 29/4 och GT 30/4.

Den moderatledda alliansregeringen har under sina åtta vid makten attackerat stora delar av välfärden. Genom skattesänkningar på 140 miljarder har delar av trygghetssystemen monterats ner och många verksamheter i välfärden pressas hårt av knappa resurser. Allianspartierna påstår att de sänkta skatterna ska ge fler jobb och försöker nu hitta på att det blivit så. Anna Hrdlickas (M) insändare i GT (25/4) och GA (28/4) är ett sånt försök. Anna Hrdlicka (M) vill få oss att tro att jobben i Visbys restauranger försvinner om alliansen förlorar valet. Det är förslagen om att restaurangmomsen ska återgå till samma nivå som den var 2011 och att arbetsgivaravgiften för unga inte ska var lägre än för andra som, enligt Anna Hrdlicka, skulle få såna effekter. Det visar bara hur orimligt moderaterna räknar när de försöker försvara de enorma skattesänkningar som de genomfört. Och visst går det att förstå Moderaternas desperation när pengarna inte räcker till en bra välfärd och de resultat Moderaterna hoppades på inte går att se.

Effekterna av den sänkta restaurangmomsen har redovisats av SCB och Konjunkturinstitutet. SCB:s siffror visade att sänkningen av restaurangmomsen inte ledde till några jobb alls. Konjunkturinstitutet är lite mer positiva och menar att i bästa fall har jobben ökat med 4 %. Det skulle i så fall, bästa fallet alltså, innebära att varje jobb kostat 1,5 miljon kronor i skattebortfall. För 1,5 miljon skulle det vara möjligt att anställa 3 lärare eller 3 sjuksköterskor.

De 5,4 miljarder som den sänkta restaurangmomsen kostat staten skulle ha kunnat innebära över 10 000 jobb i välfärden, för en bättre vård eller för en bättre skola. Med såna siffror är det lätt att förstå att Moderaterna försöker hitta på egna sätt att räkna.

Sänkningen av arbetsgivaravgiften har också utvärderats, av regeringens egen expertmyndighet, Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering. Den utvärderingen visar att mer än dubbelt så många jobb hade kunnat skapas om pengarna istället använts inom omsorgen, skolan och vården.

Moderaternas påståenden och beräkningar håller inte när de granskas. Anna Hrdlicka(M) skrämskott är ett tydligt exempel på det, för visst fanns det väl restauranger i Visby före 2012.

Lars Bjurström ordförande Vänsterpartiet Gotland