Utveckla hela Gotland

OLYMPUS DIGITAL CAMERAInsändare från Janne Svensson, publicerad i GT den 26 april.

Insändare från Janne Svensson, publicerad i GT den 26 april.

Vänsterpartiet vill att hela Gotland utvecklas och öns alla styrkor och möjligheter tas tillvara. Här finns natur- och kulturmiljöer men också levande lokalsamhällen. Genom att utnyttja de olika möjligheter som finns kan en mångfald av attraktiva livs- och boendemöjligheter åstadkommas på olika delar av Gotland.

Utvecklingen på landsbygden och de mindre orterna är hög grad beroende av ett bra lokalt engagemang men ett engagemang från regionen är också nödvändigt. Förutsättningen för en orts eller ett områdes utveckling är ofta en bra kommunal service. För Vänsterpartiet är det därför viktigt att det finns en välfärd att lita, på hela ön. Förskolor, skolor, omsorg och annan viktig verksamhet ska finnas där behoven finns – inte där den är mest lönsam. Därför är det viktigt att vi har en välfärd utan vinstintressen.

Utvecklingen drivs av oss alla gemensamt och därför är mötesplatser är viktiga och kommer möjligen att bli ännu viktigare i framtiden. Möten är viktiga för att utveckla de sociala sammanhang som har stor betydelse för ett bra liv men de möjliggör också ett samspel med andra där vi kan utveckla den kreativitet och engagemang som har stor betydelse, bland annat för den lokala utvecklingen. Möjligheten till kreativa möten underlättas om det finns en mångfald av mötesplatser. Det kan vara ett café, en bygdegård, ett kulturarrangemang eller biblioteket för att nämna några exempel.

I Vänsterpartiets landsbygdsprogram föreslår vi därför en rejäl satsning på biblioteken. En satsning på alla bibliotek på ön. Biblioteken är redan idag viktiga och uppskattade verksamheter, men de skulle kunna användas ännu mer och ha en ännu viktigare betydelse. För att utveckla tillgängligheten och säkerställa en jämlik regional service vill Vänsterpartiet utveckla och bredda biblioteken, och bokbussen, till att bli servicepunkter, med uppdrag att erbjuda information om Regionens verksamhet, service och tillståndsgivning. På biblioteken ska det också vara möjligt att få hjälp att få vidare kontakter med region Gotlands olika enheter.

Genom en utökning av bibliotekens programverksamhet kan bibliotekens betydelse som viktiga träffpunkter ytterligare öka. Vi hoppas att biblioteken kan bli ännu viktigare kulturella krafter och eftersom bibliotekens verksamhet finns på hela ön blir det också en viktig satsning för en mer levande och attraktiv landsbygd.

Janne Svensson, Visby,
Vänsterpartist som kandiderar till regionfullmäktige