Hela Gotland ska leva

Insändare från Helén Kristiansson, publicerad i GT den 5 april.

Hela Gotland ska utvecklas och vi ska utnyttja öns alla förtjänster. Då kan vi ha en levande landsbygd och bra serviceorter. Vi ska slå vakt om vackra och omväxlande landskap och Visbys kvaliteter med kulturutbud och universitet.

Utvecklingen på landsbygden och de mindre orterna är i hög grad beroende av ett bra lokalt engagemang, men ett engagemang från regionen är också nödvändigt. För en bra utveckling behövs en bra kommunal service. Det måste finnas en välfärd att lita på som gäller hela Gotland. Därför behövs tydliga utfästelser från regionen om den kommunala servicen på våra serviceorter.

I Vänsterpartiets landsbygdsprogram redovisar vi många förslag som handlar om att region Gotland ska erbjuda en bra service, en grundtrygghet oavsett var på Gotland man bor. Räddningstjänsten som är en viktig samhällsservice bör finnas på hela ön, därför vill vi behålla de deltidskårer och räddningsvärn som finns.

Vi vill ha förskolor och skolor av god kvalité för våra ungas möjligheter men även för Gotlands attraktionskraft, en service som många uppfattar som extra viktig att ha i sitt närområde. Vänsterpartiet arbetar för att Gotland ska ha förskolor och skolor väl spridda över ön, så att alla områden blir attraktiva också för barnfamiljer. Det är viktigt för en utveckling av hela Gotland med långsiktiga förutsättningar och att skolor och förskolor inte drivs som vinstgivande företag.

För att hela Gotland ska kunna utvecklas så måste det förstås finnas möjlighet att bygga på olika delar av ön. Därför måste region Gotlands vatten- och avlopp byggas ut.

För att utveckla tillgängligheten och säkerställa en jämlik regional service vill Vänsterpartiet utveckla servicen på biblioteken och bokbussen. Biblioteken ska kunna erbjuda information om Regionens verksamhet, service och tillståndsgivning. Med mer programverksamhet kan bibliotekens betydelse öka och bli viktiga mötesplatser.

Att handla lokalt för att gynna sitt närsamhälle, det kan vara varje gotlännings bidrag till öns framtid, men även Region Gotland måste eftersträva lokala upphandlingar. Lagen tillåter inte att lokala företag gynnas, men med genomtänkta krav på lokal service kan det ändå vara möjligt att stärka det lokala serviceutbudet till allmänheten. Vänsterpartiet anser att dessa möjligheter ska utnyttjas och har stor betydelse för allmänhetens tillgång till service över hela ön. Det kan innebära att taxiverkssamhet kan finnas på fler platser om regionens upphandlingar göra av lokala företag.

En välfärd att lita på, för alla gotlänningar är en viktig del av Vänsterpartiets politik för en levande landsbygd. Vi har många förslag som handlar om en bra utveckling. De gröna näringarna, besöksnäringen och inte minst, krav på statliga färjor. En trygg, miljövänlig och snabb färjetrafik är en av de avgörande frågorna för en bra utveckling av hela Gotland.

Helén Kristiansson (V), Burgsvik
Kandidat till regionfullmäktige