Vänsterpolitik för välfärd

11 mars skickade Lars Bjurström och Saga Carlgren ett svar till Gotlands Allhanda på ett hårt angrepp i en ledartext den 8 mars. Efter en vecka, 18 mars, har nu GA publicerat vår text. Se också mejl från GA som kommer efter vår text.

I lördags (8/3) hade GA en ledartext som nog var en av de märkligaste vi läst. GA försöker, på fullt allvar, få det till att krisen i Grekland beror på att det bedrivits en politik som kan kopplas till Vänsterpartiet. Några som helst belägg för detta presenteras givetvis inte. De grekiska politiska besluten kan naturligtvis bara kopplas till de partier som haft makten i Grekland. Däribland Moderaternas systerparti Ny demokrati.

Problemen i Grekland blev akuta på grund av ett skattesystem som inte fungerade. Skatterna gick inte till viktiga verksamheter för att bygga ett välfärdssystem. Istället försökte många sko sig på skatterna, till exempel stora företag. Därför fanns ingen lojalitet mot skattesystemet.

Och när krisen slog till var Grekland fast i greppet från Euron och de ekonomiska regler som den gemensamma valutan innebär.

Inget av detta har några likheter med de ekonomiska förslag som Vänsterpartiet förespråkar. Vänsterpartiets politik innebär ju raka motsatsen. Vänsterpartiet var och är i grunden mycket kritiska till Euron och vi var ledande i motståndet mot en svensk anslutning. Dessutom är Vänsterpartiets skattepolitik helt präglad av att skatterna ska finansiera ett starkt välfärdssystem för alla. De skattepengar som ska gå till välfärden ska inte hamna i riskkapitalisternas fickor. Det är viktigt av många skäl, bland annat för att det ska finnas stöd för skatterna.

Hela innehållet i GA:s ledare är egentligen bara ett försvar för att sänka skatten, överallt och alltid. Men GA har rätt i att Vänsterpartiet vill betala för en bra välfärd och är därför berett att höja en del skatter.

Däremot redovisar GA inte alls hur den borgerliga skattesänkningspolitiken har fungerat. GA berättar inte att skattesänkningarna har ökat de ekonomiska skillnaderna och urholkat välfärden.

Sedan regeringen tillträdde har arbetslösheten ökat. Särskilt allvarlig är den stora ökningen av antalet långtidsarbetslösa. Antalet personer som varit utan arbete mer än ett år har mer än fördubblats sedan 2006. Trots rekordhög arbetslöshet präglas regeringens politik av bristen på samhällsnyttiga investeringar för att skapa jobb. Istället fortsätter regeringen på den inslagna vägen att sänka skatten för dem som har turen att ha ett jobb och öka den ekonomiska utsattheten för arbetslösa och sjuka.

Några positiva effekter på sysselsättningen av regeringens politik går inte att visa. Däremot har de ekonomiska klyftorna ökat och tryggheten försämrats för alla. Inkomstgapet mellan kvinnor och män har ökat kraftigt, och allt fler barn växer upp i fattigdom. Unga vuxna får allt svårare att etablera sig i arbetslivet och skaffa en egen bostad.

Det som regeringen kallar arbetslinjen har istället blivit fattigdomslinjen. Och det är ett av skälen till att politiken misslyckats. Den borgerliga politiken har alltid haft som idé att ökade skillnader är bra för ekonomin. Men nu visar också alldeles färsk forskning från IMF (17 februari) att de borgerliga idéerna inte heller är bra för tillväxten.

Vänsterpartiet har en annan politik. En politik för fler jobb i välfärden. Fler jobb genom viktiga investeringar i bostadsbyggande och klimatinvesteringar. En politik för ökad rättvisa bland annat genom bättre trygghet för arbetslösa och sjuka.

Lars Bjurström, ordförande Vänsterpartiet Gotland

Saga Carlgren, kandidat på Vänsterpartiets EU-lista

Här en länk där du kan läsa ledaren i GA:

Och här Mats Linders mejl som kom den 17 mars, några timmar efter att vi frågat varför vår text inte publicerats:

Åter i tjänst efter semester hittade jag detta mejl i vårt spamfilter. Ännu inte klar över om texten redan har publicerats, men om så inte har skett så kommer det att ske nu.

Mats Linder