Varför ska sjukvården spara?

Insändare skriven av Brittis Benzler och Jörgen Benzler, publicerad i GT 5 november (med annan rubrik).

Vad håller Moderaterna på med? Varför vill de genomföra stora besparingar i vår gotländska sjukvård? I förra veckan presenterade Moderaterna sitt förslag till budget för regionen nästa år. I det föreslår de att sjukvården ska spara 48 miljoner kronor jämfört med s-v-mp:s förslag till budget.

S-v-mp föreslår ett tillskott på 18 miljoner till sjukvården. Vi gör det därför att sjukvårdens ledning inte tror att man annars klarar att ge oss gotlänningar lika mycket sjukvård som i år. Dessa 18 miljoner vill Moderaterna inte ge till sjukvården.

Det ser ut som om sjukvården klarar ekonomin i år. Anledningen till det är att personalen har jobbat på ett bra och genomtänkt sätt. Det innebär att Gotland kommer att få ca 60 miljoner kronor från den så kallade ”kömiljarden”. Att summan blir så hög beror på att vår personal har tillräcklig ordning på verksamheten medan andra landsting inte har det i samma utsträckning. Om andra landsting varit lika duktiga som Gotland hade vi fått mindre än 10 miljoner kronor. S-v-mp tror inte att alla landsting lyckas nästa år heller, även om de troligen är fler som gör det. Det gör att Gotland inte får 60 miljoner år 2014 utan gissningsvis 30 miljoner. S-v-mp anser att pengarna från ”kömiljarden” ska stanna i sjukvården även nästa år. De behövs för att slippa drastiska nedskärningar i vården.

Även moderaterna tror att kömiljarden ska ge minst 30 miljoner konor år 2014. Men de låter inte sjukvården behålla dessa pengar. Man tar dem från sjukvården för att finansiera ett moderat budgetförslag utan skattehöjning. Det är med andra ord ett rent sparkrav på 30 miljoner man riktar mot sjukvården. Var ska dessa pengar sparas?

Vänsterpartiet föreslår att skatten höjs med 50 öre. Det ger 49 miljoner kronor i ökade intäkter år 2014. Vårt budgetförslag ger sjukvården 48 miljoner kronor mer än moderaternas. Vi tror att vårdcentralerna, lasarettet, psykiatrin och övrig sjukvård behöver dessa pengar.

Britts Benzler
Gruppledare för vänsterpartiet