Bra vård till sjuka kostar

Replik skriven av Brittis Benzler publicerad på Gotlänningens ledarsida den 18/9.

Sjuka människor är inga svarta hål, och pengarna hade gjort större nytta i välfärden, det är min uppfattning apropå Eva Bofrides kommentar till regeringens nya skattesänkningar (GT 17/9).

De föreslagna skattesänkningarna minskar samhällets intäkter med 15 miljarder/år. Om de istället satsades på välfärden hade Gotland fått 90 miljoner /år. Det är ingen universallösning, men de hade återställt statsbidragen som sedan 2006 inte varit värdesäkrade (räknats upp med löne- och prisökningar), och de hade gjort skillnad för gotlänningarna.

Vår sjukvårdsnämnd (HSN) anses av Eva vara ett bra exempel på att man inte bör skjuta till mer pengar till offentlig verksamhet. Varför då? Ska inte gotlänningar ha sjukvård i samma omfattning och till samma kvalitet som resten av svenskarna. Att HSN har svårt att hålla sin budget beror inte på några svarta hål eller att pengarna slarvas bort. Tvärtom pågår ett ambitiöst arbete inom verksamheten med att minska kostnader och samtidigt höja kvaliteten, inte helt enkelt på en ö, där vi är få medborgare som ska finansiera akutsjukvård. HSN kan ju inte heller dra ner eller ta bort verksamhet i någon större omfattning även om man befarar budgetöverskridanden. Lasarettet behöver ha öppet också i slutet av december, och en möjlighet till transplantation måste givetvis utnyttjas även om den kommer i november.

För Vänsterpartiets del är vi emot de föreslagna skattesänkningarna nu, och vi kommer att göra vad vi kan för att de tas tillbaka vid ett maktskifte.

Brittis Benzler

Eva Bofride svarar idag på Gotlänningens ledarsida.