Gotland har fått mindre pengar

Insändare skriven av Jennie Jarve, publicerad i GT och GA i juli.

Region Gotland har sedan valet 2006 då borgarna vann valet fått mindre pengar. Inom kostnadsutjämningen finns något som heter strukturbidrag. Gotland får ett tillägg för att vi är ett ”litet landsting”. Det var 97 miljoner kr 2006 och 82 Miljoner kronor 2012 alltså 15 miljoner mindre per år trots kostnadsutvecklingen. Det är ett stort intäktsbortfall och stora besparingar för sjukvården. Det ligger fast 82 miljoner till 2015. Frysta statsbidrag kostar Gotland ca 20 miljoner per år. Det märktes inte så mycket de första åren men har urholkat ekonomin i längden och nu märks det tydligt att vi inte har de pengar som behövs för att bedriva den verksamhet vi har idag.  Jag har varit förtroendevald sedan 1998 och det är under de senaste åren det märks att de besparingar och neddragningar av verksamheter som görs drabbar människor hårt! När det handlar om neddragningar är det svåra beslut som måste tas för att få ekonomin att gå ihop. Sommarstängningen av Roma vårdcentral är ett sådant exempel. Vården har under de senaste åren marknadsanpassats, vilket gynnar hyrläkarsystemet och bidragit till att vi hamnat i de rekryteringssvårigheter vi har. Men trots att den borgerliga regeringen dragit undan ekonomiskt stöd i form av minskade statliga bidrag så ska jag göra det jag kan för att vården ska ges efter medicinska behov och inte efter marknaden, och att Roma VC skall vara kvar i Roma och fortsätta att utvecklas.

Jennie Jarve