Klimatfrågan behöver mer demokrati och solidaritet

Insändare skriven av Per Edman, publicerad i GA den 30/4 och i GT den 3/5.

Utsläppen av växthusgaser gör att klimatsituationen för vår planet är allvarlig men den går att göra något åt. Energiproduktionen och energianvändningen har en avgörande roll för om vi kommer att lyckas. Nu när region Gotlands energiplan ska antas är det därför viktigt att klimatfrågan blir avgörande för planens inriktning.

Uppgiften är att snabbt få ned utsläppen och samtidigt vara både en industrination och ett välfärdsland i framkant. Precis som på så många andra viktiga områden kan inte marknaden lösa problemen, utan det krävs politiska förslag och gemensamma lösningar för att gå framåt.

Den nödvändiga omställningen innebär många möjligheter men också en del prövningar och därför måste många politiska områden involveras i klimatarbetet. Skattepolitiken är ett exempel på detta. Regeringens skattepolitik prioriterar ökad privat konsumtion för dem som redan har det gott ställt, på bekostnad av den gemensamma välfärden. Samtidigt är det ett faktum att satsningar på offentlig verksamhet leder till mindre utsläpp än motsvarande satsningar på privat konsumtion.

Miljö- och klimatskatter kan utvecklas för att minska våra utsläpp. Intäkter därifrån ska gå till att finansiera investeringar i klimatomställningen. Men ökade ekonomiska styrmedel i miljöpolitiken kräver också en politik för ökad jämlikhet. Effekten kan annars bli att bara en del av invånarna tvingas stå för hela minskningen av energianvändningen. Det skulle vara både orättvist och ineffektivt.

Politiska styrmedel och gemensamma insatser är helt nödvändiga för att vi ska klara uppgiften att minska utsläppen av växthusgaserna, därför bör Region Gotland ta på sig en mer aktiv roll än som föreslås i energiplanen. Men för att politiken ska bli framgångsrik måste också vi som enskilda medborgare ta vår del av ansvaret.

Genom kampanjer kan Region Gotland öka medvetenheten om vanor som är så bra som möjligt ur klimatsynpunkt. Det handlar om att göra bra val av konsumtion och beteende och inte att några försöker smita undan och hitta luckor i systemet. Därför är ett samhälle som bygger på solidaritet och demokratiskt beslutade lösningar en viktig del också i klimatpolitiken.

Den omställning som vi står inför innebär stora möjligheter till jobb och bra livskvalité men det finns också uppenbara risker att omställningen kan leda till att uppoffringarna får bäras av de med svagast ekonomi samtidigt som andra kan tjäna stora pengar på omställningen genom oskäliga vinster eller värdeökningar av tillgångar. Om omställningen ska var hållbar ur alla aspekter måste också fördelar och nackdelar fördelas solidariskt.

Per Edman

Ordförande, Vänsterpartiet Gotland