Färjan

Alliansregeringen måste agera i färjefrågan!

Insändare av Jonas Sjöstedt och Brittis Benzler publicerad i GA den 4 mars och GT den 6 mars.

Satsningar på infrastruktur innebär utveckling i hela Sverige och en förutsättning för att så många delar av landet som möjligt ska få tillgång till fungerande arbetsmarknad och hållbara transporter. När sådana satsningar planeras är det nödvändigt att inkludera Gotland. Färjan till Gotland ersätter vägar och broar och måste ses som en del av den nationella infrastrukturen.

Upphandlingen av Gotlandstrafiken inför nästa trafikperiod har nu diskuterats över ett år. I januari presenterade Trafikverket ytterligare ett förslag, efter att man, som man säger ”tagit till sig synpunkter” på det förslag som presenterades i höstas. Vad man tagit till sig, förutom att gotlänningarna är ursinniga och skrev öppna brev till Fredrik Reinfeldt, och därför tillfälligt behövde lugnas, är dock svårt att se.

Det förslag som presenterades i januari bygger på försämringar och innebär en standard som borde höra till en svunnen tid. Långsammare färjor, lägre kapacitet och försämrad tidtabell bidrar inte till Gotlands utveckling, inte heller det faktum att inget utlovades om lägre priser.

Trafikverket har säkert gjort så gott de kan, det är troligen uppdraget som varit för svårt, det anslag, den bemyndiganderam som finns, tycks inte räcka för att ge en färjetrafik som Gotland behöver för framtiden.  De protester som nu kommer från Gotland med en enig Regionledning och ett trafikråd som avvisar Trafikverkets förslag är inte tillräcklig. Nu måste politiken gripa in.

Vi förväntar oss att Trafikverket får nya direktiv från regeringen som gör att Gotlands utveckling sätts i centrum när färjetrafiken ska upphandlas för en ny period. I upphandlingen bör det ställas krav på en bra tidtabell, låga priser och snabba moderna färjor med mer miljöanpassade drivmedel.

Vänsterpartiet vill ge Gotland goda förutsättningar att utvecklas, därför har vi satsat mer pengar än regeringen på Gotlandstrafiken i budgeten för 2013 och framåt. Vi hoppas för Gotlands skull att fler partier vill göra likadant.

Jonas Sjöstedt, partiledare (V)
Brittis Benzler, regionråd Gotland (V)