Bostadspolitik

Avregleringarna slår mot landsbygden

Inlägg på Gotlänningens ledarsida som svar på en ledare publicerad den 3 december. Inlägget publicerades den 5 december.

I en ledare den 3 december uppmärksammar Eva Bofride Vänsterpartiets förslag för att få fart på byggandet av bostäder till rimliga kostnader. Dessvärre verkar Eva Bofridet tro att Vänsterpartiet har glömt landsbygden och så är det självklart inte, tvärtom skulle man rentav kunna påstå.

För oss är det självklart att det ska byggas bostäder på hela Gotland och givetvis har vi heller inte sagt något annat i våra förslag. Våra förslag handlar om att försöka ta tillbaka lite av den avreglering av bostadsmarknaden som inleddes av regeringen Bildt och som nu fullföljs av regeringen Reinfeldt. Tyvärr är det bara Vänsterpartiet som konsekvent har gått emot avregleringarna. Avregleringar som faktiskt kan sägas i första hand drabba just landsbygden. Därför är vår politik och våra förslag också viktiga för att det ska vara möjligt att bygga olika sorts bostäder också på landsbygden.

När vi granskat utfallet av avregleringarna så kan vi lätt se att de lett till att byggföretagen tagit makten över byggandet. En makt som de använt för att kunna öka priserna och därmed sina egna intäkter. De allt högre priserna leder till att det bara är på platser och i lägen med allra störst efterfrågan från människor med god ekonomi som det går att bygga – därför drabbas i hög grad mindre orter och landsbygden.

Vänsterpartiets förslag har därför som syfte att försöka pressa byggföretagen att bygga billigare och bostäder som är mer anpassade också för människor med mer måttliga inkomster. Dessutom föreslår Vänsterpartiet i riksdagen att staten ska ge ett stöd till byggande av hyreslägenheter och det ökar också möjligheten att bygga på många platser på Gotland, även om det just nu finns goda skäl att byggande hyreslägenheter i Visby, där Gotlandshems köer är längst.

I vår redovisning har vi granskat byggandet just i Visby men bara av det skälet att en granskning av kostnadsutvecklingen måste göras så att en jämförelse under flera år blir möjlig. Det är den granskningen som visar att de priser byggföretagen tar ut har ökat mycket kraftigt.

Lars Bjurström

Vänsterpartiet Gotland