Bostadspolitik

Byggpriserna måste sänkas

Insändare publicerad i GT och GA den 4 december.

Bygg- och bostadsföretagen har ökat priserna för nybyggda bostäder mycket kraftigt under många år. Särskilt stora prisökningar har drabbat nyproduktionen av bostadsrätter. Den senaste statistiken för såväl hela riket som för Gotland visar att priserna som tas ut för nybyggda bostadsrätter ligger på cirka 10 000 kronor per kvadratmeter över de kostnaderna för hyresrätter, det, motsvarar cirka 40 procent.

De stora prisökningarna och de allt större skillnaderna mellan byggpriserna på bostadsrätter och hyresrätter är en direkt följd av den avreglering av bostadsmarknaden som regeringen Bildt inledde i början av 90-talet. Företagen har tillåtits styra marknaden och i den bristsituation som de manövrerat fram så har de bostadssökande kunnat pressas att betala allt högre priser.

Det pris som tas ut för nybyggda bostadsrätter (i hela riket) har ökat med 141 procent under tiden 1998 – 2010. Konsumentprisindex har under samma tid ökat med 18 procent. De stora vinstmöjligheterna vid byggande av bostadsrätter har också smittat av sig på kostnaden för att bygga hyresrätter som under de här åren har ökat 77 procent.

Vänsterpartiet har tittat på kostnadsutvecklingen för att bygga bostadsrätter i Visby och sett att den ser ut som i landet i övrigt. Vi har framförallt tittat på de senaste 8 åren och priserna för nybyggda bostadsrätter har under tiden 2004 – 2012 ökat med nästan 70 procent. Det är priser som är betydligt högre än de som Gotlandshem har byggt nya bostäder för.
Samtidigt har många som köpt dessa rekorddyra bostäder kunnat sälja sin bostad vidare efter några år med god vinst. En vinst som möjliggjorts just genom att priserna och kostnaderna tillåtits fortsätta att stiga.

Dessutom är det många som köper nya bostadsrätter utan att ha tillgång till fullständig information om kostnaderna. Innan bostadsrätter börjar säljas så ska det finnas en ekonomisk plan registrerad hos Bolagsverket med den nödvändiga informationen, men så är det inte alltid. Också här på Gotland säljs bostadsrätter utan att den informationen finns tillhands för alla intresserade.

En viktig förklaring till att priserna och kostnaderna tillåtits rusa i höjden är att väldigt många tjänar på detta men givetvis är det också några som får betala priset. De som tjänar är givetvis byggbolag och markägare som spekulerat i byggandet.
De enormt stora prisökningar som byggföretagen drivit fram när de bygger bostadsrätter drabbar också möjligheten att bygga hyresrätter till rimliga kostnader. Företagen kommer naturligtvis att vilja bygga där vinstmöjligheterna är som störst.

För att bryta de alldeles orimliga vinsterna och för att minska risken för en bostadsbubbla som kan drabba hårt så krävs nu politiska insatser som begränsar byggföretagens möjligheter att manövrera och sätta priser för sina egna intressen.

Lars Bjurström
Vänsterpartiet Gotland