Bostadspolitik

Alla behöver en bra bostad!

Insändare publicerad i GT och GA 29 november.

Ett bra och tryggt boende till en rimlig kostnad är en grundläggande förutsättning för ett bra liv. Därför är brist på bostäder eller alltför dyra bostäder ett allvarligt hot mot ett samhälle där alla har möjligheten till ett bra liv. Många upplever också detta hot på riktigt; var femte ung vuxen är idag orolig för att de inte ska få ett eget boende.

Både bostadsbristen och de alltför höga kostnaderna är ett resultat av avregleringen och nedmonteringen av bostadspoltiken. När marknadskrafterna fått ett större utrymme har byggandet i allt högre grad inriktats på köpstarka grupper och många aktörer på bostadsmarknaden har också haft ett intresse att hålla nere byggandet för att kunna pressa upp priserna.

Också här på Gotland har bostadsbyggandet varit för lågt och det gäller i synnerhet hyreslägenheter.
Sedan 2008 har det bara byggts 88 hyreslägenheter. Bristen på bostäder, när vi samtidigt har en stor kull 20 åringar som vill ut i sitt första egna boende, gör att kötiden är 4,5 till 5 år för att få en lägenhet vid GotlandsHem i Visby.

Detta är helt oacceptabelt, därför är det angeläget att byggandet av hyreslägenheter snabbt kommer igång. Även om många av oss har valt annat än en hyreslägenhet så bra tillgång till hyreslägenheter viktiga för oss alla. När vi själva, eller våra barn, behöver flytta är det viktigt att snabbt kunna få en lägenhet även om vi inte har tillgång till mycket pengar. Och givetvis finns det flera skeden i livet när en hyreslägenhet är det absolut bästa alternativet.

Ett bra utbud av hyreslägenheter är också ett sätt att dämpa de alltför ofta orimliga priser som förekommer på bostadsmarknaden. En väl fungerande bostadsmarknad är också en viktig del i våra ambitioner att fler ska ha möjlighet att bo här på Gotland.

Tyvärr är den stora prisökning som skett av bostadsproduktionen ett problem när vi vill bygga hyreslägenheter med rimliga hyror.  Kostnadsökningen som skett på bostadsproduktionen är inte rimlig och har kunnat ske genom att byggandet nästan enbart riktar in sin på köpstarka grupper och med en marknadsföring där höga priser snarast setts som en fördel.

Gotlandshem måste därför satsa ordentligt på att bygga billigt och utforma bostäderna så att de passar många, inte bara de köpstarka. Då anser vi att det är fullt möjligt att bygga nya lägenheter med hyror som många fler kan betala. SABO (de allmännyttiga bostadsföretagens nationella organisation) har genom en central upphandling kunnat visa att helt andra priser är möjliga för lägenheter som riktar sig till en bred grupp bostadssökande. Det är ett alternativ som Gotlandshem bör pröva men andra möjligheter kan naturligtvis också bli aktuella. I Vänsterpartiets budgetmotion i riksdagen finns förslag om ett statligt stöd för byggande av hyresrätter som skulle innebära lägre hyra med cirka 1000 kronor i månaden.

Det är också viktigt att ställa helt andra krav på produktionen av bostadsrätter. Om det ska bli möjligt att bygga hyreslägenheter med rimliga hyror så kan inte byggandet av bostadsrätter ske på helt andra villkor och tillhelt andra kostnader. Kostnadspressen på bostadsbyggandet måste gälla allt byggande och med tanke på de mycket stora kostnadsökningar som skett de senaste åren så är det mycket rimligt. Vår genomgång visar att priserna på nybyggda bostadsrätter i Visby har ökat med 70 procent mellan 2008 och 2012.

Bostadsgruppen i Vänsterpartiet Gotland
Carina Flodman Andersson
Tore Tillander
Jörgen Benzler
Lars Bjurström

Pga att GT har stränga regler om hur lång en insändare får vara så fick det sista stycket inte plats i GT.