Välfärden måste betalas.

Insändare av Brittis Benzler, publicerad i GT 2 oktober.

I torsdagens (27/9) Gotlands tidningar kommenterar jag bland annat de kortsiktiga ekonomiska konsekvenserna för Region Gotland av det nya löneavtalet för lärarna. Tidningen väljer att sätta en rubrik ”Varsel ett hot efter lönelyft” som får det att framstå som att jag sagt detta. Det stämmer inte, rubriken är något som tidningen själv har hittat på. Jag har inte sagt så. Det jag däremot har påpekat är att alla ökade kostnader behöver betalas. Även höjda kostnader som i sig är rimliga, som till exempel höjda lärarlöner. Med de inkomster och de utgifter Region Gotland idag har är det svårt att betala den välfärd vi behöver.

Om en vecka börjar regionens budgetberedning då regionstyrelsen träffas under några dagar för att planera 2013 års verksamhet. De borgerliga partierna på Gotland tycker att det brister i det politiska ledarskapet i hälso- och sjukvården, socialnämnden och i skolan. Det ska bli intressant att i nästa vecka ta del av vilka förslag dessa partier har för hur kostnaderna ska minska. Vad är det i den gotländska sjukvården, skolan och omsorgen vi inte längre ska bedriva, enligt borgarna?

Vi i Vänsterpartiet har svårt att se att något i verksamheten inom ovanstående områden är omotiverat. Det är inte för mycket personal, för bra lokaler och en i övrigt för stor verksamhet som finns på Gotland. Vänsterpartiets uppfattning är att gotlänningarna inte ska ha sämre sjukvård, utbildning och omsorg än övriga svenskar.

Alternativet till minskade utgifter är ökade inkomster till regionen. Det bästa hade varit en regeringspolitik som garanterat en fungerande välfärd för alla i Sverige. Så är det inte. Konsekvenserna av regeringens ekonomiska politik är att skillnaderna mellan fattiga och rika ökar, såväl vad gäller personer som mellan kommunerna i landet. Vänsterpartiet anser att det är en bättre politik i riksdagen att öka anslagen till kommunernas välfärd än att sänka bolagsskatten för 16 miljarder som regeringen nu föreslår. Det är viktigare med högre löner till välfärdens yrkesarbetare i kommunerna än sänkt bolagsskatt.

När alternativet med mer pengar från regeringen inte tycks vara möjligt kan vi Vänsterpartister tänka oss en skattehöjning. Vi Vänsterpartister vet att det idag finns en stor grupp fattiga på Gotland som har svårt att klara en skattehöjning. Men, alternativet med en kraftigt försämrad välfärd är också något som kommer att slå hårt mot fattiga och utsatta gotlänningar. En skattehöjning kan endast motiveras om pengarna går till vården, skolan och omsorgen.

Brittis Benzler