Färjan

Infrastruktur satsningar, men inte till Gotland?

Insändare av Brittis Benzler, publicerad i GA den 21 augusti och i GT den 3 september.

Infrastruktursatsningar, att satsa på vägar, broar och järnväg, har varit centralt när alliansregeringens företrädare har uttalat sej de senaste veckorna. Det låter klokt och bra, med sådana satsningar bygger man för framtiden och stärker svenskt näringsliv.  Tyvärr tycks inte vägen till Gotland räknas in i det som ska satsas på. I måndagens GT kan vi tvärtom läsa hur Trafikverket genom Christer Agebäck uttalar att man vill ha många anbudsgivare i upphandlingen av framtidens färjetrafik till Gotland och därför tänker satsa på en ”annorlunda upphandling”.  Det annorlunda ligger i att man inte ställer krav på tidtabell eller typ av fartyg, enligt Christer. Att det är just krav på tidtabell och typ av fartyg som gett oss den tidtabell vi har idag med bland annat, dubbla dagliga turer på norrlinjen året runt, på tider som möjliggör regelbundet vardagsresande med bekväma fartyg tycks inte bekymra.

För Gotlands del är detta resonemang helt oacceptabelt. Färjan till Gotland ersätter vägar och broar, den är i allra högsta grad infrastruktur och måste räknas som sådan. Den upphandling som skall göras måste bygga på att det viktigaste är att trafiken bidrar till Gotlands utveckling. Krav på fartyg, antal turer, tidtabell och pris måste ställas så att boende, besökande och näringslivsutveckling ges bättre förutsättningar än idag. Samma argument som används för infrastruktursatsningar på andra håll, måste gälla också Gotland. Detta har gotlänningar, intresseorganisationer och regionledning försökt förklara för regeringen, man har lyssnat artigt, men inte agerat. Det duger inte, Trafikverket måste snarast få ett förändrat uppdrag från Catharina Elmsäter Svärd (moderat, infrastrukturminister) vad gäller upphandlingen. Det måste vara ”Gotlands utveckling ”och inte ”låga kostnader för regeringen” som är utgångspunkten, infrastruktursatsningarna måste nå också hit. Viljan till att göra ”annorlunda” kan istället användas för tankar om nya, mer miljövänliga bränslen.

Den kommande upphandlingen är oerhört viktig eftersom den påverkar trafiken för lång tid framåt, men Gotlandstrafiken har också problem här och nu, som inte kan vänta flera år på en lösning. Priserna har blivit för höga, det vittnar både boende och näringsliv om. Det fodrar åtgärder för lägre priser, redan till nästa år, för att inte riskera våra basnäringar. Regeringen måste vara beredd att skjuta till mer pengar och att omförhandla avtalet. Talet om infrastruktursatsningar och regional utveckling måste leda till handling och satsningar också för Gotland.

Brittis Benzler, Regionstyrelsen, Vänsterpartiet