Socialnämndens budget

Lars Åkerlund (V)

Insändare av Hanna Westerén (S) ordförande i socialnämnden och Lars Åkerlund (V) vice ordförande i socialnämnden. Publicerad i GA den 22 juni och i GT den 25 juni 2012.

Nyhetsrapporteringen från socialnämndens sammanträde den 15 juni, fordrar en del förtydliganden ifråga om de besparingar som det fattades beslut om. Det fattades två ekonomiska beslut på sammanträdet.

Ett beslut som rör hur budget i balans ska uppnås under 2012 samt ett beslut som rör hur budget i balans ska uppnås perioden 2013-2015.

För att uppnå budget i balans för 2012 gäller stoppaket och stor restriktivitet; varje icke lagstadgad placering ska prövas av chef och de absolut största behoven på olika områden går först.

För perioden 2013-2015 har socialförvaltningen fått socialnämndens uppdrag att titta vidare på ett flertal områden, där det är angeläget att få ett lägre kostnadsläge. I nyhetsrapporteringen får man lätt uppfattningen att socialnämnden ska spara in på eget boende för barn och unga och familjeterapi, men så är inte fallet. Genom att satsa på just dessa områden och bygga upp så kallade hemmaplanslösningar, kan kostsamma institutionsplaceringar undvikas och i vissa fall kan också vården bli bättre.

Inom beroendevården bedöms finnas utrymme för en besparing om cirka 2 miljoner kronor. Att spara i beroendevårdskedjan svider, men ansågs nödvändigt.

Också ifråga om arbetsmarknadsinsatser finns anledning att göra ett förtydligande. Socialnämnden har inte beslutat att spara fyra miljoner kronor på arbetsmarknadsinsatser. Däremot har socialförvaltningen fått ett uppdrag att redogöra för hur en nedtrappning av befintliga arbetsmarknadsinsatser kan göras i och med framtida satsning på offentligt skyddade anställningar.

Det är också viktigt att poängtera att socialnämnden genom fredagens inriktningsbeslut, inte rörde förutsättningarna för vare sig resursskolan Motivet, socialjour eller ungdomsgrupp. Emellertid är besparingsarbetet långt ifrån färdigt. Ytterligare överväganden, då sett till hela socialförvaltningen, ska göras på nämndsammanträdet den 20 september.