Därför vill vi ta över Pjäsen

Lars Åkerlund (V)

Insändare av Hanna Westerén (S) ordförande i socialnämnden och Lars Åkerlund (V) vice ordförande i socialnämnden. Publicerad i GT den 20 juni 2012.

Med anledning av krigsrubrikerna de senaste dagarna, vill vi ge vår bild av varför vi beslutade att inte upphandla driften av Pjäsen på nytt. Pjäsen är Gotlands i särklass största äldreboende, med hundra platser. Attendo Care har drivit Pjäsen med god kvalité och till en förhållandevis låg kostnad. Vi tror att Region Gotland kan göra detsamma.

Budskapet i samband med beslutet om att inte upphandla på nytt har också varit glasklart: Pjäsen ska drivas vidare av Region Gotland till samma pris som idag. Vi fattade ett aktivt beslut om att låta Region Gotland få chansen att driva det största äldreboendet på Gotland, med de ”stordriftsfördelar” som är förknippat med det. Det tycker vi är att ta ansvar för våra gemensamma tillgångar.

Om effektiviseringar och samordningsvinster visar sig vara möjliga också när Region Gotland driver Pjäsen, kommer dessa gotlänningarna till del, och försvinner ingen annanstans. Med tanke på hur utvecklingen ser ut på äldreomsorgsområdet de kommande åren, anser vi att vi helt enkelt inte har råd att avvara de erfarenheter som kan göras i egen drift av Pjäsen.

Oppositionen i socialnämnden, företrädd av Stefan Wramner (M), hänvisar ivrigt till siffran 8,5 miljoner. Det är siffran för hur mycket dyrare Region Gotlands egen äldreomsorg är jämfört med den upphandlade. Vad en ny upphandling skulle landa på är omöjligt att säga. Region Gotland har heller aldrig drivit Pjäsen. Den absoluta målsättningen för framtiden är att så ska ske till samma kostnad som idag.

Pjäsen är i det här sammanhanget juvelen i kronan, en otroligt viktig strategisk pusselbit så väl när det gäller kostnadsutveckling som övrigt utvecklingsarbete. Att ta tillvara den juvelen anser vi är att ta ansvar för våra gemensamma tillgångar.