Färjan

Dags att du gör något, Gustaf!

Insändare av Brittis Benzler publicerad i GT och GA den 15 juli 2012.

Priset för resorna till och från fastlandet är på tok för höga. Det ska inte kosta tusentals kronor att få besök av, eller besöka, våra nära och kära. Priserna att transportera våra varor, inte minst våra jordbruksvaror, har ökat med mellan 30-40 procent på kort tid. Boven i dramat är främst det höjda priset på drivmedel. När vi inte har vägavgifter i Sverige är det orimligt att ”vägavgiften” till Gotland är så hög, det är till stor skada för näringslivet och hela Gotlands utveckling.

2005 var också ett år med höga oljepriset och hot om stigande biljettpriser. Då lyckades riksdagsledamot Christer Engelhardt (S) förmå sin regering att öka anslaget till gotlandstrafiken med cirka 100 miljoner. Resultatet blev lägre biljettpris för resenärer och varor.

Nu har vi haft både en vårbudget och behandling av motioner om Gotlandstrafiken i riksdagen, utan initiativ från alliansregeringen. Varför händer det inget Gustaf Hoffstedt (M)? Varför lyckas inte du, som nu representerar Gotland i riksdagen, med det Christer gjorde? Gotland kan snart inte vänta längre, nu behövs snabba initiativ från regering och riksdag.

Brittis Benzler