Brittis Benzler om budgeten:

Så har vi då presenterat vårt förslag till budget för region Gotland 2013. Som alltid för lite pengar mot vad man skulle önska, men rätt bra ändå. Vi slipper besparingar riktade mot nämnderna genom att dra ner på investeringarna och genomföra en del effektiviseringar i den gemensamma verksamheten. Att vi slapp lägga ut nya stora besparingar på nämnderna känns väldigt bra tycker jag. Det blev också tydligt att det inte finns någon önskan från kommunledningen att genomföra stora förändringar i grundskoleorganisationen, utan man backar upp BUNs beslut.
En hel del bra satsningar blev det också. – Vi ska igång med nya lokaler för gymnasiet, och skjuter också till, från vår gemensamma kassa, de 5,3 miljoner som regeringen tar bort från gymnasieskolan. Vi avsätter pengar för att börja skapa ett naturreservat på Södra hällarna, har med en mindre IT-satsning på skolan, 16 nya miljoner till sjukvården, 1,5 miljon för att öka vår andel i ”kultursamverkansmodellen”, satsar 10 miljoner för energibesparande åtgärder i hus (klimatsmart). De ökade socialbidragskostnaderna möter vi genom riktade satsningar på jobb (OSA-jobb). Sedan hoppas vi förstås på att regeringen får tummen ur och genomför förslaget till förändringar i skatteutjämningen, det skulle ge oss 55 trevliga miljoner till nästa år.