Lönerna för undersköterskor och sjuksköterskor är på tok för låga.

Insändare skriven av Per Edman som svar på en insändare från Petra, sjuksköterska.

Jag har den största respekt för välfärdsarbetarna i vårt land och du har helt rätt i att lönerna för undersköterskor och sjuksköterskor är på tok för låga. Samma sak gäller för många grupper som jobbar med äldre och med våra barn och ungdomar. Detta är ett högprioriterat område för Vänsterpartiet. Nu är det bara ett problem. Den regering som svenska folket röstat fram i allmänna val har andra prioriteringar – det omtalade jobbskatteavdraget, sänkt moms för restauranger och halverad arbetsgivaravgift för ungdomar. Allt detta tillsammans utgör enorma summor pengar som inte tillfaller staten och i sin tur inte kommunerna. Det sägs från regeringen att detta skulle skapa massor av jobb, men vi har idag en arbetslöshet som bör kallas vid dess rätta namn, massarbetslöshet. En konstant ungdomsarbetslöshet på runt tjugofem procent. Varje eventuellt jobb som dessa satsningar skapat kostar enorma summor. I kommunerna stiger kostnaden för underhållsstöd med summor som är astronomiska, samtidigt som statsbidragen till gymnasieskolan minskar. Fredrik Reinfeldt och Anders Borg måste snart få stå till svars för den generation de lämnat i sticket, trots allt fagert tal. Att föreslå körkortsutbildning för eleverna som går Omvårdnadsprogrammet är självklart ingen lösning på lång sikt, men kanske ett sätt att öka populariteten. Vi kommer att behöva människor med den utbildningen i ett alltmer åldrande Sverige och jag är beredd att kämpa för att vi kan fortsätta erbjuda utbildningen här på Gotland.

Vänligen.
Per Edman
Publicerad i GT 2012-05-04

Här kan du hitta Petras insändare: