Vem betalar kongresshallen?

De olika avtal Gotlandskommun har om kongresshallen innebär att kommunen har årliga kostnader på mellan 5-7 miljoner för hallen.

Trots detta får kommunen ingen rabatt vid förhyrning, eller har något eget utnyttjande, som ingår i de miljoner man redan betalar. En dålig lösning tycker vi. Att kongresshallar går med förlust som kommuner får täcka är inte ovanligt, men en del andra kommuner har, vad vi förstår åtminstone kunnat få viss tillgång till hallarna för de miljoner man betalar. En sådan lösning skulle till exempel kunna öppna för att Gotlandsmusiken skulle kunna göra någon konsert i kongresshallen eller att den skulle kunna användas till personalutbildning av förvaltningarna i större utsträckning än idag.

Vi föreslår att Gotlandskommun så snart möjlighet ges, omförhandlar de avtal man har kring kongresshallen med syfte att få generella rabatter vid förhyrning eller få tillgång till ett antal timmar/dagars kostnadsfri användning av hallen.

Visby 2009-11-23

Brittis Benzler, Carina Lindberg, Bodil Rosengren, Roland Norbäck, Jennie Andersson, Anders R Johansson, Therese Mangard